71 737 37 22 sekretariat@sobotajachira.pl

Unijna platforma ODR (Online Dispute Resolution), stworzona z myślą o pozasądowym rozwiązywaniu sporów między konsumentami a przedsiębiorcami w praktyce nie spełniła swojej roli. Z uwagi na brak użyteczności platformy podjęto decyzję o jej likwidacji, co rodzi z kolei konsekwencje dla sklepów internetowych, które do tej pory były zobligowane do informowania o możliwości korzystania z platformy w swoich regulaminach.

Platforma ODR została powołana w 2016 r. mocą rozporządzenia UE 524/2013 i miała umożliwić konsumentom oraz przedsiębiorcom szybkie i skuteczne rozwiązywanie sporów związanych z transakcjami internetowymi. Konsument składał skargę za pośrednictwem formularza online, a sprawa była kierowana do odpowiedniej instytucji mediacyjnej (ADR). W założeniach narzędzie miało głównie pomagać w przypadku zakupów transgranicznych, ale mogło być wykorzystywane także w obrębie jednego państwa członkowskiego.

Likwidacja platformy ODR wiąże się przede wszystkim z tym, że tylko niewielka część uczestników korzystała realnie z platformy, a większość z nich uznała jej dalsze funkcjonowanie za niecelowe i niepotrzebne. Takie wnioski płynęły z konsultacji Komisji Europejskiej w 2022 r.

Rozporządzenie 2024/3228, Parlamentu Europejskiego i Rady UE stanowi o likwidacji platformy ODR. Od 20 marca 2025 r. nie będzie już możliwości składania nowych skarg, a pełna likwidacja systemu nastąpi – 20 lipca 2025 r

Obowiązujące przepisy nakazywały, aby wszystkie sklepy internetowe zamieszczały w regulaminach odniesienia do platformy ODR. W związku z jej likwidacją powstanie problem – jak powinny brzmieć obecnie zapisy regulaminów?

Trzeba jasno wskazać, że pozostawienie odniesienia do nieistniejącej już platformy może zostać uznane za wprowadzanie konsumenta w błąd. Regulamin powinien określać prawa konsumenta i przedsiębiorcy nie budząc wątpliwości w zakresie ich znaczeń. Umieszczanie odnośnika do linku do strony, która już nie funkcjonuje budzi wątpliwości i z tego powodu może być uznawane za naruszające prawa konsumentów.

Przepisy dotyczące informowania o platformie ODR formalnie przestaną obowiązywać 20 lipca 2025 r. Jednak ze względu na fakt, że skargi nie będą przyjmowane już od 20 marca 2025 r., warto dokonać aktualizacji jak najszybciej. Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 4 rozporządzenia 2024/3228/UE wszystkie informacje o użytkownikach, w tym dane osobowe, zostaną usunięte najpóźniej do dnia 20 lipca 2025 r.

Bezpiecznym rozwiązaniem będzie także usunięcie lub zmodyfikowanie stosownych zapisów w swoich regulaminach. Można dla przykładu dodać informację/wzmiankę, że platforma przestała przyjmować skargi z dniem 20 marca 2025 r., a jej funkcjonowanie zakończy się 20 lipca 2025 r.

Podsumowanie

Likwidacja platformy ODR wymusza na e-sklepach aktualizację regulaminów. Przedsiębiorcy powinni dokonać zmian najpóźniej do 19 marca 2025 r., aby uniknąć zarzutów wprowadzania konsumentów w błąd. Choć brak aktualizacji regulaminu może nie stanowić poważnego naruszenia, może jednak prowadzić do niepotrzebnych problemów prawnych. Warto więc już teraz przeanalizować swoje dokumenty i przygotować się na nadchodzące zmiany.

Artykuł autorstwa: dr adw. Agnieszka Lewek

W razie pytań, a także pomysłów tematów na kolejne wydania Newsletter’a zapraszamy do kontaktu:

kontakt@sobotajachira.pl

Aktualności